Så ansöker du om Hemtjänst
Vi på Svensk Hemtjänst erbjuder Hushållsnära tjänster. Det är praktisk hjälp i hemmet och social samvaro som du får köpa utan att behöva ansöka om Hemtjänst hos kommunen. Du bestämmer själv vad du vill ha hjälp med och hur ofta. Du kan få hjälp eller stöd vid ett enstaka tillfälle eller regelbundna insatser.
Du kan också göra det både som ett alternativ och komplement till Hemtjänst (biståndsbedömd hjälp).
Kontakta kommunen
- Du vänder dig till en biståndshandläggare på socialtjänsten inom din kommun.
- Du hittar kontaktuppgifter på din kommuns hemsida, ofta under "Äldreomsorg" eller "Hemtjänst".
- Du kan oftast ansöka via Telefon, E-tjänst eller Pappersblankett.
Beskriv dina behov
- Du får berätta vilka svårigheter du har i vardagen, t.ex. hjälp med städning, matlagning, dusch, medicin eller socialt stöd.
- En biståndshandläggare gör ett hembesök eller tar ett samtal för att bedöma ditt situation och behov.
- Utredningen görs enligt Socialtjänstlagen (SoL) och tar hänsyn till din situation.
- Kommunen fattar ett beslut (bifall eller avslag).
- Du får skriftligt besked om vilken hjälp du beviljas, t.ex. antal timmar per vecka.
- I de flesta kommuner som tillämpar valfrihetssystem (LOV) kan du själv välja vem som ska utföra Hemtjänst. Du kan jämföra utförare på kommunens hemsida. Vill du välja oss på Svensk Hemtjänst? Meddela handläggaren ditt val så ordnar vi resten.
- När du valt Svensk Hemtjänst som utförare så kontaktar vi dig för ett hembesök. Där går vi igenom dina behov och önskemål och gör en genomförandeplan där dina behov och din trygghet står i centrum. Du får en egen fast kontaktperson.
Utredning av biståndshandläggare
Beslut om hemtjänst
Välj utförare
Vi kontaktar dig och planerar din omsorg
Hjälp med att ansöka om hemtjänst
Känns det svårt att ansöka om hemtjänst? Vi på Svensk Hemtjänst hjälper gärna till. Vill du komma i kontakt och prata med oss och få hjälp med din ansökan, hör av er till oss.